راهنمای تصویری استفاده از سامانه سماح | چگونه ویزای اربعین را آنلاین دریافت کنیم

راهنمای تصویری استفاده از سامانه سماح | چگونه ویزای اربعین را آنلاین دریافت کنیم
کد خبر : ۴۱۸۰۰

خبرگردون | «سماح» یکی از سامانه‌هایی است که سازمان حج و زیارت در ایران ایجاد و به کمک آن بخشی از خدمات لازم را به شهروندان ارائه می‌کند. این سامانه در پی اقبال عمومی شدید به حضور در پیاده‌روی اربعین در یک دهه گذشته ایجاد شده و حالا به یکی از پرکاربردترین سامانه‌های کشور تبدیل شده که در ایام محرم و صفر پذیرای درخواست‌های میلیونی ایرانیان برای سفر به عراق و زیارت عتبات عالیات است. 


«سماح» مخفف عبارت «ساماندهی مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه» است را می‌توانید در آدرس samah.haj.ir پیدا کنید و درخواست حضور در پیاده‌روی اربعین را آنجا ثبت کنید. در این مقاله سعی داریم به صورت تصویری مراحل ثبت درخواست و تقاضای صدور آنلاین ویزای اربعین را با هم مرور کنیم.

مدارک لازم برای درخواست ویزای اربعین
برای درخواست ویزای اربعین به مدارک زیادی نیاز ندارید. اگر تنها یک پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار و دو قطعه عکس دارید می‌توانید برای دریافت ویزای اربعین اقدام کنید. اگر پاسپورت هم ندارید چندان نگران نباشید. در روز‌های منتهی به پیاده روی اربعین خدمات رسانی در این زمینه سرعت بیشتری به خود می‌گیرد. با توجه به اینکه از آغاز دهه محرم تا اربعین حسینی حجم سفر‌های ایرانیان به عراق بیشتر می‌شود میزان درخواست صدور گذرنامه هم در کشور شدت می‌گیرد. با توجه به این حجم بالای درخواست‌ها هم دولت میز‌های خدمات‌رسانی بیشتری ایجاد تا به زائران اربعین با سرعت و کیفیت بهتری خدمات رسانی کند.

ثبت‌نام در سامانه سماح
برای استفاده از خدمات سامانه سماح مانند همه سامانه‌های دیگر به یک حساب کاربری نیاز دارید. اگر در سال‌های گذشته از خدمات سامانه سماح استفاده کرده‌اید که طبیعتا این حساب کاربری موجود است. اما اگر برای اولین بار است که از این سامانه استفاده م‌کنید باید روی بخش «ثبت نام» کلیک کرده و با ورود شماره تلفن همراه‌تان منتظر دریافت کد باشید.

بعد از دریافت کد آن را در کادری که در صفحه مشخص کرده‌اند وارد کرده و دکمه «ادامه» را بزنید.
اگر حساب کاربری در این سامانه دارید، اما اطلاعات ورود به آن را از یاد برده‌اید روی عبارت «فراموشی رمز» کلیک کنید و دوباره فرایند ورود شما و دریافت کد را اجرا کنید تا بتوانید حساب قبلی خود را بازیابی کنید. 

بعد از ورود کد و وارد شدن به صفحه حساب باید اطلاعات ضروری‌تان را وارد و حساب کاربری‌تان را کامل کنید. یکی از خدمات مهمی که سامانه سماح ارائه می‌دهد ارائه خدمات گروهی است. توجه داشته باشید که در این مرحله تکمیل اطلاعات ضروری است که شما می‌توانید گروه را هم ثبت کنید. 


چه در حالت درخواست سفر فردی و چه گروهی بعد از ورود اطلاعات ضروری باید دکمه دکمه ثبت و ادامه فرایند را بزنید و به صفحه تایید اطلاعات و پرداخت هزینه بروید. بعد از انجام پرداخت است که در صفحه سامانه سماح اطلاعات ضروری شما نظیر اطلاعات پرداخت کد پیگیری، کد رهگیری و ... را مشاهده می‌شود. در این مرحله می‌توانید رسیدتان را هم چاپ یا پی‌دی‌اف آن را ذخیره کنید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر